Waar moeten advocaten rekening mee houden bij het gebruik van AI?

Ook binnen de advocatuur wordt meer en meer gebruik gemaakt van AI toepassingen. De Vlaamse Orde van Advocaten heeft dan ook “richtlijnen” gepubliceerd over het gebruik van artificiële intelligentie in de advocatuur, die al bij al vrij voor de hand liggend zijn.

De kernboodschap bestaat erin dat het de advocaat niet verboden is om AI te gebruiken, maar dat hij/zij ook niet verplicht is AI te gebruiken. Indien hij het gebruikt moet hij wel een basiskennis hebben van AI en LLM’s (hetgeen in de lijn ligt van de AI-geletterdheid verplichting uit de AI Act).

Samengevat:

  • De advocaat moet gebruik van niet AI melden aan zijn cliënten (net zoals de advocaat het gebruik van andere software applicaties ook niet hoeft te melden)
  • De advocaat is de eindverantwoordelijke van hetgeen hij met de AI-output doet
  • De advocaat moet bijzondere aandacht hebben voor zijn beroepsgeheim en het gegevensbeschermingsrecht.
  • Een advocaat mag een chatbot gebruiken voorzover de cliënt duidelijk weet dat hij met een chatbot communiceert (hetgeen een verplichting is uit de AI Act)

Aangedreven door EmbedPress

Joris Deene

Advocaat-partner bij Everest Advocaten
Specialisatie: Intellectuele eigendom, technologie en gegevensbescherming