Mediarecht in België

Het mediarecht is een dynamisch rechtsgebied dat een cruciale rol speelt in onze democratische samenleving. Het omvat de juridische regels rond de productie, verspreiding en inhoud van media-uitingen, zowel via traditionele als digitale kanalen. In een tijdperk waarin nieuws en informatie razendsnel circuleren via televisie, radio, pers, internet en sociale media, is een goed begrip van het mediarecht essentieel voor mediabedrijven, journalisten, influencers én particulieren.

Wat omvat het mediarecht?

Het mediarecht is geen op zichzelf staand wetboek, maar een verzamelnaam voor verschillende juridische domeinen die van toepassing zijn op mediagerelateerde activiteiten. Enkele kerncomponenten zijn:

  • Persvrijheid en censuurverbod
    De Belgische Grondwet waarborgt de vrijheid van meningsuiting en van de pers (art. 25 en 19 Gw.). Dit recht is fundamenteel, maar niet absoluut: het moet in evenwicht worden gebracht met andere rechten, zoals het recht op eer en goede naam, privacy en de bescherming tegen haatspraak.
  • Aansprakelijkheid van media en journalisten
    Zowel traditionele media als digitale platformen kunnen aansprakelijk worden gesteld voor foutieve of schadelijke berichtgeving. Daarbij spelen onder meer de regels inzake persdelicten, het recht op antwoord en de deontologische codes van de journalistiek een belangrijke rol.
  • Bescherming van persoonlijke levenssfeer
    Media mogen niet zomaar inbreuk maken op de privacy van personen. De publicatie van gevoelige informatie, foto’s van privépersonen of gegevens over minderjarigen vereist een zorgvuldige afweging tussen nieuwswaarde en privacybescherming.
  • Regulering van audiovisuele media
    Radio- en televisieomroepen vallen onder toezicht van de bevoegde mediacontroleorganen (zoals de Vlaamse Regulator voor de Media, de Conseil supérieur de l’audiovisuel in Wallonië, enz.). Zij controleren onder meer of de regels rond reclame, pluralisme, bescherming van minderjarigen en lokale productie worden nageleefd.
  • Online en sociale media
    Ook digitale platformen en sociale media vallen onder het mediarecht. Denk aan moderatie van gebruikerscontent, desinformatiebestrijding, aansprakelijkheid van platformen en het recent Europese Digital Services Act-kader.

Wie heeft baat bij juridisch advies?

Het mediarecht raakt uiteenlopende actoren:

  • Journalisten en redacties die hun rechten en plichten willen kennen.
  • Influencers, bloggers en vloggers die content publiceren via sociale media.
  • Productiehuizen en omroepen bij contracten, rechtenkwesties of regulatorische verplichtingen.
  • Particulieren die onterecht zijn afgebeeld of vermeld in de pers.
  • Bedrijven die onjuiste berichtgeving willen rechtzetten of schade willen verhalen.

Hoe kunnen wij u helpen?

Ons kantoor beschikt over expertise in het mediarecht en staat cliënten bij in uiteenlopende dossiers:

  • Beoordeling van publicaties of reportages voorafgaand aan verspreiding (pre-publicatieadvies)
  • Geschillen over reputatieschade of recht op antwoord
  • Procedures inzake persdelicten of laster
  • Begeleiding van omroepen en productiehuizen bij regelgeving en contracten
  • Juridische ondersteuning bij online content, influencer marketing en platformregulering

Of u nu werkt in de media-industrie of zelf geconfronteerd wordt met media-aandacht, wij helpen u om uw rechten te beschermen en risico’s te beheersen.